Refluks – GERD

Czy fizjoterapeuta może Ci pomóc?

Czy zdarza Ci się odczuwać zgagę? I pieczenie w przełyku? A może ból w okolicy mostka? Już nie możesz spać „na płasko”, bo masz wrażenie, że coś cofa Ci się z żołądka? Jeśli tak – może to świadczyć o tym, że masz problemy z refluksem.

Choroby refluksowa przełyku (angielski akronim: GERD), to przewlekły stan zapalny błony śluzowej przełyku, wywołany cofaniem się treści z żołądka. Sok żołądkowy zawiera m. in. kwas solny, który powoduje denaturację (czyli rozpad) białek. Na podrażnionych przez niego ścianach przełyku, zaczynają się tworzyć owrzodzenia i ranki*. Rozwija się tam stan zapalny, który ma doprowadzić do wygojenia się tych ran, jednak jednym z jego objawów jest ból.

W efekcie rozwijają się symptomy, wymienione we wstępie wpisu: odczucie zgagi, nasilające się w pozycji leżącej, ból za mostkiem (zwykle w miejscu, gdzie przełyk wpada do żołądka), cofanie się treści pokarmowej. Już samo to brzmi nieprzyjemnie, ale warto również nadmienić, że takie ulewanie się może w skrajnych przypadkach prowadzić nawet do podrażnienia dróg oddechowych (w tym zapalenia płuc), problemów z zatokami (ponieważ tkanka limfatyczna, znajdująca się w zatokach i w układzie pokarmowym ma takie samo pochodzenie zarodkowe, więc w razie problemów reaguje w podobny sposób). Widzisz zatem, że nie warto trywializować refluksu – trzeba zacząć go leczyć jak najszybciej!

Diagnostykę należy rozpocząć od wizyty u lekarza. Najlepiej gastrologa. Może on skierować pacjenta na badanie USG oraz gastroskopię. Warto je wykonać, by dowiedzieć się na jakim etapie zaawansowania jest choroba. Czasem mogą one określić również przyczynę choroby. W większości przypadków refluks spowodowany jest bowiem przepukliną rozworu przełykowego. Jest to miejsce, w którym przełyk przechodzi przez przeponę. Ta z kolei tworzy funkcjonalny zwieracz przełyku, zamykający jego światło. Dysfunkcja przepony na tym poziomie oznacza, że w momencie, kiedy żołądek będzie wypełniony treścią pokarmową (a zatem również sokami trawiennymi), istnieje ryzyko, że masa ta ulegnie refluksowi do przełyku. Widzicie zatem, że jeżeli przyczyną Waszego problemu jest dysbalans mięśniowy przepony (= przepuklina rozworu przełykowego), to zdecydowanie jest to sprawa dla osteopaty/fizjoterapeuty. Jednak, aby to ocenić i móc bezpiecznie pracować, warto najpierw udać się do lekarza specjalisty, który wykluczy inne możliwe przyczyny refluksu.

A co możesz robić w domu, aby poprawić swój stan?

1) Zadbaj o wagę ciała – często na refluks cierpią osoby, mające problemy z nadwagą. Jeśli się ją znormalizuje, nieprzyjemne objawy refluksu co najmniej się zmniejszą. A jeśli nie wiesz, od czego zacząć pracę nad odchudzaniem – obejrzyj ten webinar. Znajdziesz tam garść ciekawych informacji od kilku różnych specjalistów.

2) Zrezygnuj z palenia tytoniu i alkoholu – powodują one zwiększenie wydzielania kwasu solnego i nasilenie objawów.

3) Spróbuj wyregulować swój rytm dobowy spożywania posiłków. Unikaj jedzenia tuż przed snem. Jedzenie na noc samo w sobie nie jest dla nas zdrowe, ponieważ organizm zajmuje się trawieniem pokarmu, zamiast odpoczywać. W przypadku GERD dochodzi jednak do tego jeszcze jeden aspekt – jeśli po jedzeniu położymy się do łóżka, to przy zaburzeniu pracy zwieracza przełyku, refluks mamy murowany.

Refluks nie musi być wyrokiem. Nie musi również oznaczać dożywotniego brania leków (np. zobojętniających kwas solny. Co ciekawe przewlekłe branie tego typu preparatów może w długim okresie prowadzić do różnych innych problemów. Pamiętaj jednak, że odstawienie leku, który przyjmujesz już od długiego czasu każdorazowo powinno być skonsultowane z lekarzem!). Łącząc wiedzę z zakresu medycyny, osteopatii, fizjoterapii jesteśmy w stanie skutecznie sprawić, byś zapomniał (zapomniała) o GERD!

* A czemu ściany żołądka nie ulegają strawieniu? Na szczęście pokryte są dużą ilością śluzu – substancji, która chroni je przed działaniem kwasu solnego. Przy czym warto dodać, że ilość tego śluzu może być zbyt małą i wtedy ściany żołądka również ulegają denaturacji. Powstają owrzodzenia – mówimy wtedy o chorobie wrzodowej żołądka.

74 wyświetlenia0 komentarzy