Odpoczynek – czy jest nam potrzebny?

Wakacje, morze, góry – lato sprawia, że możliwości odpoczynku się mnożą. Czy jest nam on potrzebny? Wydawałoby się, że odpowiedź jest banalnie prosta – oczywiście, że tak! Ale czy na pewno wprowadzamy w życie to, co już dobrze wiemy?


No właśnie…


Odpoczynek jest niezbędną częścią naszej pracy. Można wręcz powiedzieć, że bez niego nie będzie efektów naszych działań! Po prostu, jeśli będziemy przeciążeni, nie damy rady dłużej pracować.


Naturalnym cyklem funkcjonowania naszego ciała jest czas aktywności i okres regeneracji. Jeżeli nie zadbamy o obie te składowe, dojdzie do przeciążenia systemu. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku zespołu wypalenia. Jego typowymi objawami są między innymi: zmęczenie, osłabienie, często problemy ze snem i stany obniżenia nastroju.





Zespół wypalenia charakteryzuje się „przeciążeniem” nadnerczy. Jeśli jesteśmy w ciągłym stresie, nadnercza są bezustannie pobudzane do wytwarzania hormonów. W pewnym momencie jednak, jeśli nie zredukujemy czynnika stresogennego lub nie zmienimy sposobu naszego reagowania, organizm nie da już rady. Nadnercza będą produkować nieprawidłową ilość hormonów, więc cały układ hormonalny zostanie zaburzony. Hormony oddziałują na różne, często bardzo odległe części ciała. Zaburzenia w obrębie jednej części systemu mogą spowodować zatem całą kaskadę problemów.


Czy możemy coś na to poradzić? Tak! Odpocząć. Ale leżenie przed telewizorem z piwem w jednej ręce, a komórką w drugiej może nie być wystarczającą regeneracją. Jest wiele sposobów na to, by odpocząć. Możemy być bardziej lub mniej aktywni. Każdy musi wybrać coś dla siebie, ale warto uwzględnić w tym wyborze typ naszej pracy. Jeżeli siedzę przed komputerem przez większość dnia, to dobrze by było pójść potem na spacer. I możesz zauważyć, że nie chodzi mi tylko o okresowy odpoczynek wakacyjny: dwa razy w roku po tygodniu, ale regularną regenerację każdego dnia. Jeżeli chcemy pracować na 100% musimy też odpoczywać na 100%.


Dobrym rozwiązaniem jest zwykle również prowadzenie jak najbardziej regularnego trybu dnia. Nasz układ nerwowy lubi wiedzieć, co się wydarzy i o jakiej porze. Zachowanie rytmu dobowego jest również niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania narządów wewnętrznych. One także mają swoje rytmy dobowe i także potrzebują odpoczynku, by potem prawidłowo działać. Tak na przykład wątroba, regeneruje się najlepiej pomiędzy godziną 23 a 1 w nocy. Jeżeli obciążymy ją ciężkostrawną kolacją i zalejemy alkoholem, możemy spodziewać się, że kolejnego dnia zamanifestuje ona swoje niezadowolenie. Zwłaszcza, jeśli sytuacja będzie się regularnie powtarzać.


Dobrze jest również wybrać aktywną formę wypoczynku: spacer, rower, basen, rolki, biegówki, nordic walking, sporty walki, jeździectwo… Tak naprawdę ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Mam teorię, że ludzie, twierdzący, że nie lubią się ruszać po prostu nie znaleźli jeszcze swojej formy aktywności. Dla mnie na przykład ogromnym motywatorem do zażywania ruchu są góry. 20 km po mieście – ciężko… 20 km po górach – gdzie idziemy?!


Ogromną zaletą aktywnego wypoczynku jest to, że pozwala na oderwanie się od problemów (próbowaliście iść granią Tatr i myśleć o pracy? Nie da się! Trzeba być tu i teraz, bo inaczej czeka nas ześlizg kilkaset metrów w dół) oraz męczy w pozytywny sposób. W taki, który pozwala potem zasnąć snem sprawiedliwych i zregenerować siły na kolejny dzień.





Nie da się żyć bez odpoczynku. Jest on nieodzowną częścią naszej codzienności. A przynajmniej powinien być. Niezwykle ważne jest również zachowanie równowagi pomiędzy pracą a relaksem. Dobrze jest, jeśli w jedno i drugie angażujemy się w pełni. Pozwala to potem na spokojne pozostawienie spraw zawodowych za drzwiami i delektowanie się wolnym czasem.




Chcesz wiedzieć więcej o tym, co dzieje się w Twoim organizmie?

Jesteś ciekawa/y, jak żyć zdrowiej?

Chcesz wiedzieć, jak pomóc swoim pacjentom?


Zapisz się na newsletter!

Znajdziesz tam informacje niepublikowane nigdzie indziej!


27 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie